|
کنکور و المپیاد زیست شناسی 1404 ( 100 در صد تضمینی و مطمئن ) | شماره تماس : 09123667097
|
زمان احتمالی برگزاری کنکور سراسری سال 95 بعد از ماه رمضان سال آینده خواهد بود.
رئیس سازمان سنجش در رابطه با تقارن زمان کنکور سراسری در سال 95 با ماه رمضان گفت: کنکور تحت هیچ شرایطی در ماه رمضان برگزار نمیشود و تلاش ما این است که در سال آینده کنکور سراسری پس از ماه رمضان برگزار شود.
وی افزود: البته با توجه به فشردگی برنامهها ممکن است اعلام نتایج نهایی تا شهریورماه ماه انجام شود.
خدایی درباره احتمال تغییرات در میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 گفت: از دبیرستانها گزارش های متعددی به ما می رسد که درصدهای مختلفی را اعلام می کنند اما هر گونه تغییر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش برسد و پس از آن اعلام شود.
ابتدا سوالات را از نظر سبک نگارش بررسی می کنیم.روال کنکور های اخیر نشان می دهد که هر ساله تعداد کلمات به کاربرده شده به ازای هر سوال افزایش پیدا می کند.یعنی متن سوالات طولانی تر می شوند و غلط انداز تر.کنکور 94 فقط یک سوال با گزینه های تک کلمه ای داشت که آن هم آن قدر مفهومی بود تا جز سوالات دشوار این کنکور باشد.
از نظر مفهوم نیز چیزی که سوالات امسال سخت تر از سال قبل کرده بود تعداد زیاد مفاهیم و نکات به کاربرده شده در هر سوال بودبه علاوه، این نکات بسیار خلاقانه و مفهومی و جزیی بودند کنکور 93 به این شکل نبود؛ مفاهیم به کار رفته کلی تر بودند به طوری که می شد سه گزینه را به راحتی حذف کرد؛ در زیست کنکور 94 در اغلب سوال ها دانش آموزان (قوی) بین دو گزینه شک می کردند و باید دقت زیادی به خرج می دادند تا به جواب برسند.
نکته ی دیگر که در بررسی سوالات زیست 94 دستگیر می شود این است که سوالات (تقریبا) همگی ترکیبی طرح می شوند.البته ذکر این نکته لازم است که هر فصلی معمولا با فصل های خاصی ترکیب می شود.
چند نکته مهم
1-تعداد سوالات با فعل منفی در حال افزایش است.
2-تعداد سوالات گیاهی در حال افزایش است.
3-تعداد جاخالی سوال ها در حال افزایش است.
4-تعداد سوالات طرح شده از کتاب پیش دانشگاهی در حال افزایش است.
5-تعداد سوالات شمارشی در حال افزایش است(امسال این نمونه تست ها به شیمی نیز سرایت کرد.)
6-تعداد مسایل در حال کاهش است.
اما برای کنکور 95 باید چه کرد؟
توصیه ی اکید می کنم که زیست را هر روز بخوانید.یعنی اگر به درصد بالای 55 فکر می کنید چاره جز این کار ندارید و این را بدانید زیست کنکور 95 به مراتب سخت تر و غیر قابل پیش بینی تر از 94 خواهد بود.سوالات کنکور را به خوبی بررسی کنید و تک تک گزینه ها را تحلیل کنید و سعی کنید یک گام جلو تر را پیش بینی کنید.
از بررسی نکات جدید غافل نشوید در کنکور 94 تعداد سوال های با ایده ی جدید خیلی زیاد بودند.سعی کنید علاوه بر این کمی اطلاعات خارج از کتاب درسی به دست بیاورید.هیچ فصلی را از دست ندهید؛ در کنکور 94 بسیاری از دانش آموزان با سوالات فصل 2 و 4 پیش دانشگاهی غافلگیر شدند.
همان طور که گفته شد سوالات هر ساله ترکیبی تر می شوند و توصیه ما این است که مباحث را به خوبی ترکیب کنید.در ترکیبی خواندن دقت کنید که مباحث مرتبط را با هم ترکیب کنید نه هر مبحثی را. بعضی ها عادت دارند همه چیز را به هم ربط دهند شما این گونه نباشید مباحثی را با هم ترکیب کنید که اولا در کنکور های قبلی آمده اند و ثانیا ارتباطی علمی و معقول بین آن ها باشد.برای مثال ترکیب کردن مبحث حرکت سال دوم با فصل قارچ کاری بیهوده است و همچنین غیر علمی.
از هر پارگرافی که می خوانید، شکلی که می بینید یا پدیده ای که درباره ی آن توضیح داده شده نتیجه گیری کنید.سعی کنید نتیجه گیری هایتان را محدود نکنید یعنی به شکل آبشاری (زنجیر وار) از مطالب نکته بیرون بکشید تا قوه ی استدلالتان قوی شود.
برگرفته شده از zistbaz.ir
ابتدا سوالات را از نظر سبک نگارش بررسی می کنیم.روال کنکور های اخیر نشان می دهد که هر ساله تعداد کلمات به کاربرده شده به ازای هر سوال افزایش پیدا می کند.یعنی متن سوالات طولانی تر می شوند و غلط انداز تر.کنکور 94 فقط یک سوال با گزینه های تک کلمه ای داشت که آن هم آن قدر مفهومی بود تا جز سوالات دشوار این کنکور باشد.
از نظر مفهوم نیز چیزی که سوالات امسال سخت تر از سال قبل کرده بود تعداد زیاد مفاهیم و نکات به کاربرده شده در هر سوال بودبه علاوه، این نکات بسیار خلاقانه و مفهومی و جزیی بودند کنکور 93 به این شکل نبود؛ مفاهیم به کار رفته کلی تر بودند به طوری که می شد سه گزینه را به راحتی حذف کرد؛ در زیست کنکور 94 در اغلب سوال ها دانش آموزان (قوی) بین دو گزینه شک می کردند و باید دقت زیادی به خرج می دادند تا به جواب برسند.
نکته ی دیگر که در بررسی سوالات زیست 94 دستگیر می شود این است که سوالات (تقریبا) همگی ترکیبی طرح می شوند.البته ذکر این نکته لازم است که هر فصلی معمولا با فصل های خاصی ترکیب می شود.
چند نکته مهم
1-تعداد سوالات با فعل منفی در حال افزایش است.
2-تعداد سوالات گیاهی در حال افزایش است.
3-تعداد جاخالی سوال ها در حال افزایش است.
4-تعداد سوالات طرح شده از کتاب پیش دانشگاهی در حال افزایش است.
5-تعداد سوالات شمارشی در حال افزایش است(امسال این نمونه تست ها به شیمی نیز سرایت کرد.)
6-تعداد مسایل در حال کاهش است.
اما برای کنکور 95 باید چه کرد؟
توصیه ی اکید می کنم که زیست را هر روز بخوانید.یعنی اگر به درصد بالای 55 فکر می کنید چاره جز این کار ندارید و این را بدانید زیست کنکور 95 به مراتب سخت تر و غیر قابل پیش بینی تر از 94 خواهد بود.سوالات کنکور را به خوبی بررسی کنید و تک تک گزینه ها را تحلیل کنید و سعی کنید یک گام جلو تر را پیش بینی کنید.
از بررسی نکات جدید غافل نشوید در کنکور 94 تعداد سوال های با ایده ی جدید خیلی زیاد بودند.سعی کنید علاوه بر این کمی اطلاعات خارج از کتاب درسی به دست بیاورید.هیچ فصلی را از دست ندهید؛ در کنکور 94 بسیاری از دانش آموزان با سوالات فصل 2 و 4 پیش دانشگاهی غافلگیر شدند.
همان طور که گفته شد سوالات هر ساله ترکیبی تر می شوند و توصیه ما این است که مباحث را به خوبی ترکیب کنید.در ترکیبی خواندن دقت کنید که مباحث مرتبط را با هم ترکیب کنید نه هر مبحثی را. بعضی ها عادت دارند همه چیز را به هم ربط دهند شما این گونه نباشید مباحثی را با هم ترکیب کنید که اولا در کنکور های قبلی آمده اند و ثانیا ارتباطی علمی و معقول بین آن ها باشد.برای مثال ترکیب کردن مبحث حرکت سال دوم با فصل قارچ کاری بیهوده است و همچنین غیر علمی.
از هر پارگرافی که می خوانید، شکلی که می بینید یا پدیده ای که درباره ی آن توضیح داده شده نتیجه گیری کنید.سعی کنید نتیجه گیری هایتان را محدود نکنید یعنی به شکل آبشاری (زنجیر وار) از مطالب نکته بیرون بکشید تا قوه ی استدلالتان قوی شود.
برگرفته شده از zistbaz.ir
ابتدا سوالات را از نظر سبک نگارش بررسی می کنیم.روال کنکور های اخیر نشان می دهد که هر ساله تعداد کلمات به کاربرده شده به ازای هر سوال افزایش پیدا می کند.یعنی متن سوالات طولانی تر می شوند و غلط انداز تر.کنکور 94 فقط یک سوال با گزینه های تک کلمه ای داشت که آن هم آن قدر مفهومی بود تا جز سوالات دشوار این کنکور باشد.
از نظر مفهوم نیز چیزی که سوالات امسال سخت تر از سال قبل کرده بود تعداد زیاد مفاهیم و نکات به کاربرده شده در هر سوال بودبه علاوه، این نکات بسیار خلاقانه و مفهومی و جزیی بودند کنکور 93 به این شکل نبود؛ مفاهیم به کار رفته کلی تر بودند به طوری که می شد سه گزینه را به راحتی حذف کرد؛ در زیست کنکور 94 در اغلب سوال ها دانش آموزان (قوی) بین دو گزینه شک می کردند و باید دقت زیادی به خرج می دادند تا به جواب برسند.
نکته ی دیگر که در بررسی سوالات زیست 94 دستگیر می شود این است که سوالات (تقریبا) همگی ترکیبی طرح می شوند.البته ذکر این نکته لازم است که هر فصلی معمولا با فصل های خاصی ترکیب می شود.
چند نکته مهم
1-تعداد سوالات با فعل منفی در حال افزایش است.
2-تعداد سوالات گیاهی در حال افزایش است.
3-تعداد جاخالی سوال ها در حال افزایش است.
4-تعداد سوالات طرح شده از کتاب پیش دانشگاهی در حال افزایش است.
5-تعداد سوالات شمارشی در حال افزایش است(امسال این نمونه تست ها به شیمی نیز سرایت کرد.)
6-تعداد مسایل در حال کاهش است.
اما برای کنکور 95 باید چه کرد؟
توصیه ی اکید می کنم که زیست را هر روز بخوانید.یعنی اگر به درصد بالای 55 فکر می کنید چاره جز این کار ندارید و این را بدانید زیست کنکور 95 به مراتب سخت تر و غیر قابل پیش بینی تر از 94 خواهد بود.سوالات کنکور را به خوبی بررسی کنید و تک تک گزینه ها را تحلیل کنید و سعی کنید یک گام جلو تر را پیش بینی کنید.
از بررسی نکات جدید غافل نشوید در کنکور 94 تعداد سوال های با ایده ی جدید خیلی زیاد بودند.سعی کنید علاوه بر این کمی اطلاعات خارج از کتاب درسی به دست بیاورید.هیچ فصلی را از دست ندهید؛ در کنکور 94 بسیاری از دانش آموزان با سوالات فصل 2 و 4 پیش دانشگاهی غافلگیر شدند.
همان طور که گفته شد سوالات هر ساله ترکیبی تر می شوند و توصیه ما این است که مباحث را به خوبی ترکیب کنید.در ترکیبی خواندن دقت کنید که مباحث مرتبط را با هم ترکیب کنید نه هر مبحثی را. بعضی ها عادت دارند همه چیز را به هم ربط دهند شما این گونه نباشید مباحثی را با هم ترکیب کنید که اولا در کنکور های قبلی آمده اند و ثانیا ارتباطی علمی و معقول بین آن ها باشد.برای مثال ترکیب کردن مبحث حرکت سال دوم با فصل قارچ کاری بیهوده است و همچنین غیر علمی.
از هر پارگرافی که می خوانید، شکلی که می بینید یا پدیده ای که درباره ی آن توضیح داده شده نتیجه گیری کنید.سعی کنید نتیجه گیری هایتان را محدود نکنید یعنی به شکل آبشاری (زنجیر وار) از مطالب نکته بیرون بکشید تا قوه ی استدلالتان قوی شود.
برگرفته شده از zistbaz.ir
ابتدا سوالات را از نظر سبک نگارش بررسی می کنیم.روال کنکور های اخیر نشان می دهد که هر ساله تعداد کلمات به کاربرده شده به ازای هر سوال افزایش پیدا می کند.یعنی متن سوالات طولانی تر می شوند و غلط انداز تر.کنکور 94 فقط یک سوال با گزینه های تک کلمه ای داشت که آن هم آن قدر مفهومی بود تا جز سوالات دشوار این کنکور باشد.
از نظر مفهوم نیز چیزی که سوالات امسال سخت تر از سال قبل کرده بود تعداد زیاد مفاهیم و نکات به کاربرده شده در هر سوال بودبه علاوه، این نکات بسیار خلاقانه و مفهومی و جزیی بودند کنکور 93 به این شکل نبود؛ مفاهیم به کار رفته کلی تر بودند به طوری که می شد سه گزینه را به راحتی حذف کرد؛ در زیست کنکور 94 در اغلب سوال ها دانش آموزان (قوی) بین دو گزینه شک می کردند و باید دقت زیادی به خرج می دادند تا به جواب برسند.
نکته ی دیگر که در بررسی سوالات زیست 94 دستگیر می شود این است که سوالات (تقریبا) همگی ترکیبی طرح می شوند.البته ذکر این نکته لازم است که هر فصلی معمولا با فصل های خاصی ترکیب می شود.
چند نکته مهم
1-تعداد سوالات با فعل منفی در حال افزایش است.
2-تعداد سوالات گیاهی در حال افزایش است.
3-تعداد جاخالی سوال ها در حال افزایش است.
4-تعداد سوالات طرح شده از کتاب پیش دانشگاهی در حال افزایش است.
5-تعداد سوالات شمارشی در حال افزایش است(امسال این نمونه تست ها به شیمی نیز سرایت کرد.)
6-تعداد مسایل در حال کاهش است.
اما برای کنکور 95 باید چه کرد؟
توصیه ی اکید می کنم که زیست را هر روز بخوانید.یعنی اگر به درصد بالای 55 فکر می کنید چاره جز این کار ندارید و این را بدانید زیست کنکور 95 به مراتب سخت تر و غیر قابل پیش بینی تر از 94 خواهد بود.سوالات کنکور را به خوبی بررسی کنید و تک تک گزینه ها را تحلیل کنید و سعی کنید یک گام جلو تر را پیش بینی کنید.
از بررسی نکات جدید غافل نشوید در کنکور 94 تعداد سوال های با ایده ی جدید خیلی زیاد بودند.سعی کنید علاوه بر این کمی اطلاعات خارج از کتاب درسی به دست بیاورید.هیچ فصلی را از دست ندهید؛ در کنکور 94 بسیاری از دانش آموزان با سوالات فصل 2 و 4 پیش دانشگاهی غافلگیر شدند.
همان طور که گفته شد سوالات هر ساله ترکیبی تر می شوند و توصیه ما این است که مباحث را به خوبی ترکیب کنید.در ترکیبی خواندن دقت کنید که مباحث مرتبط را با هم ترکیب کنید نه هر مبحثی را. بعضی ها عادت دارند همه چیز را به هم ربط دهند شما این گونه نباشید مباحثی را با هم ترکیب کنید که اولا در کنکور های قبلی آمده اند و ثانیا ارتباطی علمی و معقول بین آن ها باشد.برای مثال ترکیب کردن مبحث حرکت سال دوم با فصل قارچ کاری بیهوده است و همچنین غیر علمی.
از هر پارگرافی که می خوانید، شکلی که می بینید یا پدیده ای که درباره ی آن توضیح داده شده نتیجه گیری کنید.سعی کنید نتیجه گیری هایتان را محدود نکنید یعنی به شکل آبشاری (زنجیر وار) از مطالب نکته بیرون بکشید تا قوه ی استدلالتان قوی شود.
برگرفته شده از zistbaz.ir
دستگاه تولید مثلی مرد
نکات :
1. در سلولهای بینابینی، شبکه آندوپلاسمی صاف گسترده وجود دارد زیرا این سلولها وظیفه سنتز تستوسترون را بر عهده دارند.
2. غده پروستات به مانند 3 راهی است که یک مجرا از بیضه راست و یکی از بیضه چپ و یکی هم از مثانه از وسط آن عبور میکند.
3. در لو له های اسپرم ساز، اسپرمهای تمایز نیافته به اسپرمهای دارای سر، تنه و دم تمایز مییابند.
4. اسپرمهای تمایز یافته در لولههای اسپرم ساز قادر به حرکت نیستند بلکه 18 تا 24 ساعت بعد که درون اپی دیدیم باقی ماندند تازه توانایی حرکت کردن را کسب میکنند. (پس بلوغ اسپرم = توانایی حرکت کردن اسپرم)
5. در واژن زن تعدادی زیادی باکتری تولید کننده اسید زندگی میکنند پس محیط واژن اسیدی است. مایع قلیایی پروستات به خنثی سازی این محیط کمک میکند. اسپرمها در محیط اسیدی تحرک کافی ندارند.
6. مایع حاصل از پروستات (30% درصد از کل منی)، مایع حاصل از وزیکول سمینال (60% درصداز کل منی) به حرکت اسپرمها ی آمده از مجرای اسپرم بَر (10درصد از کل منی) در میزراه کمک میکنند. مقدار بسیار اندکی از منی از ترشحات غدد پیازی – میزراهی است.
7. کروموزومهای اسپرم، تک کروماتیدی بوده و در مجموع 23 کروماتید یا 23 مولکول DNA یا 23 سانترومر یا 46 نوار پلی نوکلئوتیدی دارد.
8.از بین ترشحات غده ها ؛پروستات و پیازی -میز راهی باعث تنظیمPH محیط اسپرم می شوند(هر سه "پ " دارن این مدلی حفظش کن).
9.از نظر حجم :پروستات > وزیکول- سمینال > پیازی – میز راهی
10. از نظر موقعیت: وزیکول- سمینال > پروستات > پیازی – میز راهی > بیضه ها

مقایسه گیاهان دو لپه ای و تک لپه ای:

برش عرضی ساقه ی گیاهان تک لپه و دولپه:
الف )در ساقه ي گياهان تک لپه ای:
۱- تعداد دسته های آوندی فراوان تر است .
۲- دسته های آوندی روی دوایر تقريبا" هم مرکز قرار دارند،
۳- پوست نازک و گاهی مرز آن با استوانه ي مرکزی نامشخص است .
ب)در ساقه ي گياهان دو لپه ای:
۱- تعداد دسته های آوندی کم تر و روی یک دایره قرار گرفته اند .
۲- پوست مشخص تراست .
برش عرضی ریشهیگیاهانتکلپهودولپه:
الف)در ریشه ی گیاهان تک لپه ای :
۱- آوند ها به صورت یک در میان ( یک دسته اوند چوبی یک دسته اوند آبکش

۲- در بین آوندها بافت پارانشیم مغزی ادامه مي يابد و اشعه ي مغزی را می سازد . ) قرار دارند .
ب )در ریشه ی گیاهان دولپه ای :
۱- معمولا" تعداد دسته ها ي آوندي كمتر است.
۲- دسته های آوندی در کنار هم قرار گرفته اند و شکل ضربدر را می سازند .
۳- اغلب بافت پارانشیم مغزی وجود ندارد .



مقدمه
فصل 1
فصل2
فصل3
فصل4
فصل5
فصل6
فصل7
فصل8
فصل9
فصل10
فصل11
پیوست


نمونه کار خوان هفتم (پاسخنامه تشریحی سوالات داخل متن 6 خوان قبلی )

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی زیست شناسی چهارم دبیرستان مطالعه کنید.
-فصل3 (پیدایش و گسترش زندگی)
- فصل4 (تغییر و تحوّل گونه ها)
- فصل6 (پویایی جمعیت و جوامع زیستی)
- فصل7 (رفتارشناسی )
- فصل9 (میکروبها)
- فصل10 (آغازیان)
- فصل11 (قارچها
نمونه کار خوان ششم (مبحث اکولوژی ، میکروب ها ، آغازیان و قارچ ها)

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی زیست شناسی دبیرستان مطالعه کنید.
- فصل 5 سال سوم دبیرستان (مادهی ژنتیک)
- فصل 6 سال سوم دبیرستان (کروموزومها و میتوز)
- فصل 7 سال سوم دبیرستان (میوز و تولید مثل جنسی)
- فصل 8 سال سوم دبیرستان (ژنتیک و خاستگاه آن)
- فصل 1 سال چهارم دبیرستان (پروتئین سازی، از "ژنهای یوکاریوتی گسسته اند" تا آخر فصل)
- فصل 2 سال چهارم دبیرستان (تکنولوژی زیستی)
- فصل 5 سال چهارم دبیرستان (ژنتیک جمعیت، از اول فصل تا "عوامل تغییر دهندهی ساختار ژنی جمعیتها")
- فصل 9 سال سوم دبیرستان (تولیدمثل گیاهان)

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی زیست شناسی سوم دبیرستان مطالعه کنید.
- فصل 1 (ایمنی بدن)
- فصل 2 (دستگاه عصبی)
- فصل 3 (حواس)
- فصل 4 (هورمونها و دستگاه درون ریز)
- فصل 11 (تولیدمثل و رشد و نمو جانوران)

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی زیست شناسی دبیرستان مطالعه کنید.
- فصل 3 دوم دبیرستان (سفری در دنیای جانداران، از "سازمانبندی سلولهای گیاهان" تا آخر فصل)
- فصل 6 دوم دبیرستان (از "انتقال مواد در گیاهان" تا آخر فصل)
- فصل 7 دوم دبیرستان (از "دفع مواد در گیاهان" تا آخر فصل)
- فصل 8 دوم دبیرستان (از "گیاهان نیز حرکت میکنند" تا آخر فصل)
- فصل 9 سوم دبیرستان (تولیدمثل گیاهان)
- فصل 10 سوم دبیرستان (رشد و نمو در گیاهان)

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی زیست شناسی دوم دبیرستان مطالعه کنید.
- فصل 2 (سفری به درون سلول)
- فصل 3 (سفری در دنیای جانداران، از اول فصل تا اول «سازمانبندی سلولهای گیاهان»)
- فصل 4 (گوارش)
- فصل 5 (تبادل گازها)
- فصل 6 (گردش مواد، از اول فصل تا "انتقال مواد در گیاهان")
- فصل 7 (تنظیم محیط داخلی و دفع مواد زاید، از اول فصل تا "دفع مواد در گیاهان")
- فصل 8 (حرکت، از اول فصل تا "گیاهان نیز حرکت میکنند")

داوطلبین محترم کنکور علوم تجربی
لطفاً:
قبل از مطالعه ی این خوان به ترتیب فصلهای زیر را از کتاب درسی مطالعه کنید.
- فصل 1 زیست شناسی دوم دبیرستان (مولکولهای زیستی)
- فصل 1 زیست شناسی چهارم دبیرستان (پروتئینسازی، از اول فصل تا اول «ژنهای یوکاریوتی گسسته اند»)
- فصل 8 زیست شناسی چهارم دبیرستان (شارش انرژی)